Χ.α.: The story so far Ένα χρόνο μετά τις βουλευτικές εκλογές του περασμένου Ιουνίου, έχουν ειπωθεί σχεδόν τα πάντα για την εκτόξευση της χ.α. στην κεντρική πολιτική σκηνή - χωρίς απαραίτητα να είναι εύστοχα πολλά απ’ τα σχετικά σχόλια. Σ’ αυτό το διάστημα τ’ ασπόνδυλα έγιναν μόδα ή ανάποδα, πρόσφορο υλικό για καθημερινή ελεεινολογία, όπως θα περίμενε κανείς σε μια κοινωνία βουτηγμένη στο συντακτικό του θεάματος. Οι «αντιφασιστο-λόγοι» πολλαπλασιάστηκαν, εκεί που μέχρι πρόσφατα αγνοούσαν ή υποτιμούσαν το φαινόμενο χ.α. - είναι κι αυτός ένας ακόμα δείκτης της θεαματικής ενσωμάτωσης και της μέσης διανοητικής κατάστασης σ’ αυτή τη χώρα. Μακριά απ’ αυτήν την κατάσταση διανοητικού και πολιτικού πανικού, η δική μας οπτική γωνία ήταν και παραμένει ο μαχητικός αντιφασισμός. Αυτή είναι άλλωστε και η θέση που μας έχει επιτρέψει ν’ αναγνωρίσουμε το φασισμό και τις συνδηλώσεις του πολλά χρόνια πριν, τη δεκατία του 1990, εκεί που άλλοι έβλεπαν τα “γνήσια αντι-ιμπεριαλιστικά αντανακλαστικά του ελληνικού λαού” και/ή τις επερχόμενες “ανατροπές”. Έχοντας δει από πολύ νωρίς λοιπόν τα πρώτα σημάδια ξεδιπλώματος ενός κανιβαλικού εθνικισμού στα Βαλκάνια καθώς και την αντιμετώπιση των μεταναστών εργατών απ’ τους ντόπιους, εκτιμούσαμε πως δεν θ’ αργούσε πολύ η πολιτική αξιοποίηση αυτού του δυναμικού φασιστικών συμπεριφορών. Αυτή η στιγμή έφτασε όντως. Ας κάνουμε λοιπόν μια περιληπτική αναφορά σ’ αυτόν τον ένα χρόνο του φαινομένου χ.α., αντλώντας από το παρελθόν και κοιτώντας προς το -ζοφερό- μέλλον. Όπως είπαμε και παραπάνω, το φαινόμενο χ.α. δεν είναι με κανέναν τρόπο η μήτρα του φασισμού στην Ελλάδα· κεφαλαιοποιεί εκλογικά την εθνικιστική και ρατσιστική ροπή του εθνικού κορμού (σαν κόμματα και κοινωνικές συμμαχίες) εδώ και τουλάχιστον 20-25 χρόνια. Το γεγονός ότι μέχρι την εμφάνιση του λα.ο.σ. δεν υπήρχε άξιος λόγου ακροδεξιός/φασιστικός πολιτικός φορέας, οφειλόταν στις ελληνικές πολιτικές/ιδεολογικές “ιδιαιτερότητες” (βασικά στο ότι οι φασιστικές απόψεις ήταν διάχυτες στα ήδη υπάρχοντα κόμματα) και στην λειτουργία του παλιού δικομματισμού, που δεν άφηνε μεγάλα περιθώρια “ακραίων” αποκλίσεων. Το ξέσπασμα της κρίσης στην Ελλάδα, ο πολιτικός χειρισμός με το δημόσιο χρέος και οι δανειακές συμβάσεις με την τρόικα στένεψαν επικίνδυνα τον ορίζοντα λεηλασίας των προσοδικών μορφών του ελληνικού κράτους. Το φαινόμενο χ.α. λοιπόν είναι (ανάμεσα σε άλλα) σπλάχνο αυτού του προσοδισμού σε συνθήκες κρίσης: σε πάμπολλες περιπτώσεις είναι ένα εφαλτήριο “διαπραγμάτευσης” με την κεντρική εξουσία - κι αυτό το αποτυπώνουν ανάγλυφα οι πιρουέτες διάφορων αρχιπαπάδων, όπως του μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ. Έτσι, παπάδες, μπάτσοι και καραβανάδες κάνουν αντιπολίτευση διαπραγματευόμενοι (και το ανάποδο: διαπραγματεύονται αντιπολιτευόμενοι) τη θεση τους μέσα σ’ ένα μεταβαλλόμενο σκηνικό καταμερισμού δύναμης/εξουσίας. Προσθέστε εδώ και τις κάθε είδους “εγκληματικές” δραστηριότητες που καταλαμβάνουν σταθερά ένα 20-25% (τουλάχιστον) ποσοστό του συρρικνωμένου ελληνικού ΑΕΠ και η εικόνα ολοκληρώνεται ακόμα περισσότερο: η χ.α. εκπροσωπεί στο κοινοβούλιο το παντός είδους ξέπλυμα υπολήψεων και φυσικά χρήματος. Μαφιόζοι, λαθρέμποροι, εκβιαστές και νταβατζήδες - είναι κάποιοι ακόμα που έχουν επιλέξει το φαινόμενο χ.α. σαν ανάχωμα και εφαλτήριο σε μια αντιπαράθεση “σημειών” με τα επίσημα κέντρα αποφάσεων. - Διαδίδεται όμως ότι οι παρακρατικοί είναι ασύμβατοι και παράταιροι μέσα στο παρόν πολιτικό σκηνικό. Τίποτα πιο λαθεμένο. Αντίθετα με τις δοξασίες περί “κομμάτων του συνταγματικού τόξου”, το φαινόμενο χ.α. είναι απόλυτα συμβατό με την διαχείριση ενός εθνικού καπιταλισμού σε κρίση. Συμβατό σημαίνει άλλοτε συμπληρωματικό προς τις επίσημες λειτουργίες και κατευθύνσεις και άλλοτε φορέα μερικών κρίσιμων αποπροσανατολισμών ή/και αντιπερισπασμών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην πρώτη περίπτωση, που είναι και σχεδόν αυταπόδεικτη, αποτέλεσε η επιχείρηση δημόσιας τάξης που ονομάστηκε “Ξένιος Δίας”: το φαινόμενο χ.α. κινήθηκε παράλληλα και συμπληρωματικά στο μάντρωμα και τη βία εναντίον των μεταναστών εργατών. Η δεύτερη περίπτωση είναι λιγότερο εμφανής και αφορά όλους εκείνους τους πολιτικο/ιδεολογικούς μετασχηματισμούς που συντελούνται στο επίσημο ελληνικό κράτος και τις κοινωνικές του συμμαχίες: π.χ. η μετατόπιση σε δεξιότερες θέσεις που δικαιολογείται (και) υπό την εκλογική επιρροή της χ.α. ή, άλλο παράδειγμα, ο οικονομικός εθνικισμός που είναι η επίσημη κρατική πολιτική τα τελευταία χρόνια - και όχι μόνο στην Ελλάδα. Με άλλα λόγια εννοούμε (και) αυτό το γνωστό ανέκδοτο που ακούγεται πανευρωπαϊκά εδώ και χρόνια, σύμφωνα με το οποίο οι “καθεστωτικές” πολιτικές δυνάμεις και οι επίσημες κρατικές πολιτικές γίνονται όλο και πιο δεξιές, θέλοντας ν’ ανακόψουν την εκλογική άνοδο της ακροδεξιάς και των φασιστικών κομμάτων. Βέβαια καλό είναι να θυμόμαστε πως οι λειτουργίες αποπροσανατολισμού ή/και αντιπερισπασμού δεν εξαντλούνται στα παραπάνω - ζούμε σε περίεργες εποχές και οι κάθε είδους “προβοκάτσιες” βρίσκονται στο τραπέζι των κυρίαρχων επιλογών. - Η λειτουργία του φαινομένου χ.α. λοιπόν είναι οργανικά ενταγμένη στο παρόν υπόδειγμα διακυβέρνησης και διαχείρισης της κρίσης. Και πώς να συνέβαινε αλλιώς, τη στιγμή που η δεξαμενή ψηφοφόρων των ασπόνδυλων έχει αναφορά σ’ ένα αρκετά μεγαλύτερο απόθεμα αντιδραστικών αντιλήψεων το οποίο προϋπήρχε της εμφάνισής τους στο προσκήνιο. Μιλήσαμε παραπάνω για τον εθνικισμό και το ρατσισμό που ήταν αρκούντως ζυμωμένοι στις κοινωνικές σχέσεις - όμως το γεγονός είναι ότι η αντιμνημονιακή (αλλά και η φιλομνημονιακή) φιλολογία και η κατάρρευση του παλιού πολιτικού συστήματος προσέθεσαν στο μίγμα αρκετό μεσσιανισμό και διανοητική/συναισθηματική ακηδία. Η εντατική αναζήτηση στιβαρών ηγετών «που θα μας σώσουν» είναι -μαζί με τον κοινωνικό αυτοματισμό- απ’ τα πιο κρίσιμα «καύσιμα» αυτού του υποδείγματος διακυβέρνησης. |
|||
Αυτονομία 2021