Από τις θεωρίες συνωμοσίας στον Dan Brown
Στις ώριμες θεαματικές κοινωνίες το μυστικό και η αποκάλυψή του έχουν αναχθεί σε επίσημο κανόνα λειτουργίας και ελέγχου. Δαιμόνιοι ρεπόρτερ και σκοτεινοί πληροφοριοδότες, γίνονται οι σκοτεινοί ιππότες της Αποκάλυψης, παριστάνοντας πως φέρνουν στο φως τα πάντα: Σκάνδαλα και απόρρητες πληροφορίες, επτασφράγιστα μυστικά και σατανικούς σχεδιασμούς. Κάθε μέρα που περνάει, από την πολιτική μέχρι τις business, κι από το lifestyle μέχρι τον αθλητισμό, παράγεται ένα διαρκώς αυξανόμενο υλικό πληροφοριών, το οποίο όσο πιο κοντά στην πραγματικότητα παριστάνει πως βρίσκεται, τόσο πιο πολύ απομακρύνεται. Σαν έναν αγώνα κατς, που όσο πιο κοντά βρίσκεται κάποιος στο ριγκ τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να ξεχάσει αυτό που κι ένα μικρό παιδί γνωρίζει: ότι ο αγώνας είναι στημένος. Και στις δύο περιπτώσεις όμως, την (περισσότερο ή λιγότερο) σκηνοθετημένη αλληλουχία των γεγονότων, τις αληθοφανείς ή πλαστές εντάσεις, διαδέχεται σε κάθε περίπτωση η πλήρης α-κινησία. Θά ‘λεγε δε κανείς πως όσο πιο έντονη γίνεται αυτή η ακινησία, τόσο μεγαλύτερη αντίστοιχα, είναι η επιθυμία των υπηκόων για νέες αποκαλύψεις, νέες εντάσεις. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του τάγματος των «Ιλλουμινάτων της Βαυαρίας». Αυτό το τάγμα τεκτόνων (που ιδρύθηκε την 1η Μαϊου του 1776 από τον Adam Weishaupt) καταγγέλλεται σταθερά από την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης, ως μια συνωμοσία που στοχεύει στην εγκαθίδρυση μιας «μοναδικής παγκόσμιας κυβέρνησης». Είναι σχεδόν εξωπραγματικό το γεγονός ότι για 250 σχεδόν χρόνια αυτή η θεωρία συνωμοσίας εξακολουθεί να έχει οπαδούς. Έχει όμως εξήγηση. Η οποία βρίσκεται στο κενό που μεσολαβεί μεταξύ της ιστορικής πραγματικότητας του τάγματος των Ιλλουμινάτων (με μόλις 10 χρόνια ζωής) και του αθάνατου (όπως φαίνεται) μύθου τους. Οι Ιλλουμινάτοι, αποκομμένοι από το κοινωνικό και ιστορικό τους περιβάλλον, καταλήγουν όντα αφηρημένα, βιβλικές μορφές που ταξιδεύουν στο μοντέρνο γαλαξία των σκευωριών, οι οποίες διαρκώς απεργάζονται τον με κάθε μέσο έλεγχο του κόσμου. Το τάγμα των Ιλλουμινάτων αποκτά έτσι μυθικές διαστάσεις, και μεταμορφώνεται στο απόλυτο υπόδειγμα της δραστήριας και κατακτητικής «μυστικής εταιρείας», η οποία είναι παρούσα χωρίς να γίνεται αντιληπτή μέσα στη νεότερη, δημοκρατική, πλουραλιστική κοινωνία, όπου ζει σαν το ψάρι στο νερό, αφού πρώτα επέτρεψε να δημιουργηθεί τέτοια κοινωνία με την προγραμματισμένη καταστροφή του Παλαιού (τότε στη Γαλλική Επανάσταση) Καθεστώτος. Κατ’ αυτό τον τρόπο μεταμορφώθηκαν σε κάτι σαν σταθερά της παγκόσμιας ιστορίας, ικανής να ερμηνεύει γραμμικά, με πλήρη συνέχεια, γεγονότα και καταστάσεις που έλαβαν χώρα στον δυτικό κόσμο για ολόκληρους αιώνες. Έγιναν το σήμα κατατεθέν της ανελέητης πάλης ανάμεσα σε «μυστικές εταιρείες» φτιαγμένες για να συνωμοτούν, και τη χριστιανική τάξη όπως την ενσαρκώνει η Εκκλησία (και από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και μετά η δημοκρατική φιλελεύθερη Δύση). Αυτό λοιπόν το (κατά τ’ άλλα φαντασιακό) δίπολο, αποτέλεσε και αποτελεί μια αστείρευτη πηγή «έμπνευσης» για λογοτέχνες, κινηματογραφιστές, δημιουργούς βιντεοπαιχνιδιών κ.ά.. Τυπικό παράδειγμα αυτού του δίπολου αποτελεί (ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80) το βιντεοπαιχνίδι ρόλων του Steve Jackson, INWA (Ιlluminati – New World Order), που γνώρισε τεράστια επιτυχία, αρχικά στις ΗΠΑ και στη συνέχεια στην Ευρώπη. Σ’ αυτό το παιχνίδι ρόλων, κάθε παίκτης είναι μια μυστική εταιρεία (Μασόνοι, ΑΤΙΑ κ.ά) που προσπαθεί να αποκτήσει τον έλεγχο πάνω σε ομάδες πίεσης (μαφία, γονείς μαθητών, εταιρείες πετρελαίου) και στον οποίο επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει κάθε είδους τέχνασμα προκειμένου να πετύχει αυτό το στόχο. Στην πραγματικότητα μπορούμε να πούμε ότι επρόκειτο για ένα είδος «εσωτερικιστικής και αποκρυφιστικής Μονόπολης» που αποτέλεσε τον πρόδρομο του διάσημου πια Dan Brown: του δημιουργού του Κώδικα Da Vinci, και του Illuminati, τα οποία καθόλου τυχαία πούλησαν εκατομύρια αντίτυπα και απόκτησαν πολύ περισσότερους οπαδούς στην κινηματογραφική τους εκδοχή. Και σ’ αυτά το έργα συναντάμε το ίδιο γνώριμο μοτίβο: την αδιάκοπη προσπάθεια να αποκαλυφθούν μυστικές εταιρείες και συνωμοτικές ομάδες, την αέναη πάλη μεταξύ Καλού και Κακού, «που συχνά δεν ξεχωρίζουν, γιατί όπως στα αστυνομικά μυθιστορήματα του συρμού, οι κακοί είναι παρεξηγημένοι καλοί, και οι καλοί είναι κακοί με προσωπείο», και ο θρίαμβος του ήρωα που ξεσκεπάζει αυτούς που πρέπει και αποκαθιστά την τάξη των πραγμάτων. Μια συνταγή που μπορεί κανείς να συναντήσει σε διάφορες παραλλαγές σε χιλιάδες «μυθιστορήματα» αυτού του είδους. Και τα οποία δυστυχώς μέρα με τη μέρα αποδεικνύεται ότι αποκτούν όλο και περισσότερους οπαδούς. |
|||
Αυτονομία 2021